Löfstedt och Fager i Bergmans Skåne

1. Vilka är ni?

Vi är Nils Petter Löfstedt som arbetar med film samt fotografi, och Fanny Fager som arbetar med scenografi och set design.

2. Varför hoppade ni på uppdraget att ta bilder från Bergmans Skåneplatser, version 2018?

Det lät spännande. Sedan är alltid kul att göra hommage och omtolkningar. Det visade sig också vara ett fantastisk sätt att upptäcka Skåne på, Bergmans inspelningsplatser har varit både vackra och inspirerande.

3. Egen relation till Bergman?

Ingen av oss hade någon direkt relation till Bergman, men det har det blivit ändring på nu. Men vi hade nog en del fördomar, fast vi bara hade sett någon enstaka film sedan tidigare. Båda två var rätt mållösa efter att ha sett de filmer han arbetat med här i Skåne – av olika anledningar. Ibland överraskade han med att beröra ämnen som man inte trodde att någon tänkte på under 1950-talet, ibland var det bara fruktansvärt långtråkigt. Ibland blev det genialiskt.

4. Hur har ni tänkt runt gestaltningen?

Vi tittade på samtliga filmer för att hitta någon kärna i filmen som man kunde gestalta på platsen. Ibland har vi utgått från ett citat ur filmen eller en synlig referens. Exempelvis när karaktärerna sitter i Det sjunde Inseglet och delar en skål med mjölk, som blir ett minne som Antonius Block alltid kommer bära med sig. Den gestaltningen kändes mer intressant än schack-spelandet, som annars är väldigt väl förknippad med filmen. En visuell detalj var de skira tygerna i Sommarnattens leende och sättet Bergman arbetade med dem, så det plockade vi upp i bilderna vid Jordberga slott. Favoriten blev gestaltningen av Veronica Fogel och ångesten från Vargtimmen vid Hovs hallar.

5. Kommer man att kunna ta del av bilderna på något annat sätt framöver?

Några av bilderna blev vi väldigt nöjda med så de kan nog dyka upp på andra platser.

http://nilspetterlofstedt.se/

https://www.fannyfager.com/